Скоро до школи

Іще один місяць відпочинку і знову до навчання. Завбачливі батьки вже думають, як зібрати дитину до школи, що купити, як налаштувати. Найбільше хвилюються батьки майбутніх першокласників. Про те, як краще це зробити, ми порадились із працівниками шкіл нашого району та із мамою першокласниці.

Психолог радить

Ольга Котюк, практична психологиня, соціальна педагогиня Дашинської філії Хорошівської гімназії

Батькам, чиї діти йдуть до першого класу

1. Шість чи сім років
Найважливішим критерієм готовності до школи є пізнавальний інтерес. Якщо у вашої дитини є бажання вчитися, її цікавить те, чому вчать у школі (важливо), а не просто бажання отримати новий портфель та гарні зошити, то ви можете бути певні – вона готова до школи. Краще не спішити рано віддавати дитину, адже важливим є і фізичний розвиток: чи сформований скелет та кисті руки, чи не потребує дитина денного сну та ін.
2. Час
Бажано взяти відпустку саме на період адаптації дитини до школи, щоб саме батьки могли завести та забрати дитину додому, коли це необхідно. Читання книг, письмо, будь-які домашні завдання потребуватимуть батьківської допомоги на перших порах. Важливим є просто спілкування з дитиною про її враження, емоції.
3. Навчити самостійності
Помилкою багатьох батьків є нерозуміння різниці між допомогою дитині та виконанням роботи за неї. Контроль батьків необхідний, проте виконувати свої завдання дитина повинна сама. Наприклад, нехай складе портфель, а ви лише перевірите його вміст. Якщо там будуть зайві речі, запитайте, чи точно вони потрібні на завтра, якщо чогось не вистачає, просіть подумати, чи все вже точно є.
4. Попереднє знайомство
Важливим є факт, що нове – це завжди важко, тому можна знайомити дитину зі школою раніше. Ні, не потрібно вести її на урок і змушувати там сидіти. Достатньо просто відвідувати шкільний майданчик, де можна погратися у футбол чи підтягнутися на турніку. Пізніше можна зайти в саме приміщення, подивитись фото, стенди, зайти в клас. Тоді школа вже не буде чужою і процес адаптації буде легким і приємним.

Батькам, чиї діти йдуть до 5 класу

1. Спілкування
Постійно говоріть із своїми дітьми. Запитуйте про враження, думки та переживання. Особливістю підліткового віку є спілкування з друзями, тому важливо бути саме другом своїй дитині, щоб вона не боялася говорити з вами.
2. Не робіть дитину зручною для себе
Нова обстановка, багато вчителів часто по-різному впливає на дітей. Звичайно, коли дитина тиха, спокійна, – це влаштовує вчителів та батьків, проте чи не вплине це негативно на її самовираження. Є діти, які, навпаки, стають активними, непосидючими, деколи навіть порушниками дисципліни. Важливо зрозуміти, чи комфортно вашій дитині в нових умовах, проте не заважати їй проявляти себе, а лише допомагати.
3. Куди діваються відмінники?
Після того, як один вчитель був найважливішою людиною, з’являється багато дорослих (вчителів), які не схожі один на одного. Із кожним треба контактувати, але ще не зрозуміло як. Вікові особливості дітей-п’ятикласників говорять, що спілкуватися легше з однолітками. Тому завданням батьків є навчити комунікувати саме з дорослими (шукати, запитувати).
4. Думка батьків важлива!
Кожен із батьків має вчити дитину сприймати оточення, світ, людей. Важливо не нав’язати дитині власну думку, а, висловлюючи свою, питати: Чи ти згоден? Чи зробив би так? Саме батьки за-кладають дитині розуміння добре і погано. Важливо, щоб дитина зрозуміла нас правильно!

Порада
Програмові твори з літератури зараз майже всі екранізовані. Переглядайте їх разом. Ідеально, якщо дитина прочитає твір, а потім ви подивитесь фільм та проаналізуєте його. Такі дії дозволяють бути другом дитині, вчити її думати, аналізувати та і просто додають тем для спілкування. А саме спілкування дуже необ-хідне для правильного розвитку особистості.

Що радить вчитель?

Наталія Антимонюк, вчителька початкових класів Хорошівської гімназії

1. Обов’язково залиште класному керівникові свої контактні дані. Крім домашнього, у вчителя повинен бути ваш мобільний, робочий телефони. Завдяки цьому вчитель матиме можливість якомога швидше сповістити вас про проблеми, пов’язані з дитиною, вирішити питання, які не потребують зволікання.
2. Не бійтеся відвертих розмов. Якщо у вас виникли питання, не чекайте чергових батьківських зборів, а призначте зустріч із вчителем найближчим часом.
3. Не забувайте про почуття такту: не заходьте в клас під час уроку, не телефонуйте вчителю пізніше 9 години вечора. Ставте питання не грубо і не починайте розмову з претензії: «А чому Ви ?..»
4. Класний керівник завжди потребує допомоги активних батьків. Виступи на батьківських зборах, допомога в організації походів та екскурсій, підготовка і проведення святкових вечорів – все це буде неповноцінним без участі батьків. Не забувайте: таким чином ви не так робите послугу вчителю, скільки сприяєте тому, щоб перебування вашої дитини в школі було цікавим і незабутнім.
5. У жодному разі не говоріть негативно про вчителя при дитині! Ваша суб’єктивна думка не повинна підірвати авторитет класного керівника, звести нанівець повагу дитини до нього.
6. Вранці будіть дитину спокійно, з усмішкою та лагідним словом.
7. Не підганяйте дитину, бо розрахувати час – це ваш обов’язок.
8. Не відправляйте дитину до школи без сніданку.
9. Збираючи дитину до школи, побажайте їй успіхів, скажіть кілька лагідних слів, без зауважень: «Дивись, поводься гарно», «Я горда (-ий), що ти в мене є!».
10. Після школи дитина не повинна одразу сідати за виконання завдань, а 2 – 3 години має відпочити. Найкращий час для виконання домашніх завдань – з 15 до 17 години.
11. Під час виконання завдань не стійте над дитиною, давайте їй можливість самостійно працювати. А якщо вже допомагаєте, то без крику, спокійно, з похвалою та підтримкою.
12. Обговоріть із дитиною ті правила і норми, з якими вона зустрінеться в школі. Поясніть їх необхідність.
13. Привчайте до порядку в кімнаті. Можна у формі гри показати і розповісти, як важливо, щоб кожна річ знаходилася на своєму місці.
14. У сім’ї має бути єдина тактика спілкування всіх дорослих з дитиною. Всі питання щодо виховання дитини вирішуйте без неї.
15. Поважайте свою дитину – це фундамент шанобливого ставлення до вас тепер і в майбутньому.

Знайомство з іноземною мовою

Анастасія Шевчук, вчителька іноземної мови Будо-Рижанської ЗОШ І-ІІІ ступенів

– Слід зазначити, що вже далеко в минулому залишилась фраза на кшталт «у школі навчать». Сучасна дитина йде до школи, вже знаючи деякі букви, цифри, рахує, описує картинку, робить звуковий аналіз слів, інколи навіть читає. «Йти в ногу з часом» зараз означає обов’язкове знайомство дитини з іноземною мовою перед школою. Наші садочки вже кілька років поспіль гарно виконують цю функцію, оскільки мають гуртки іноземних мов. Є батьки, що звертаються до репетиторів. Інтернет також пропонує безліч дитячих навчальних відео та програм. Усе це робить знайомство з іноземною мовою в школі не таким незрозумілим і раптовим, а навпаки – цікавим та бажаним.
Не треба боятися раннього знайомства з цим предметом, адже у дітей шестирічок гарно розвинена пам’ять, активність пізнавальних процесів висока. Та й ігрові форми навчання зацікавлять майбутнього поліглота.

Рекомендації батькам

Вікторія Бутрик, вихователька групи продовженого дня Хорошівського НВК «ДНЗ-ЗНЗ І-ІІІ ст.» №1

1. Кілька днів дитині бажано відвідувати лише уроки. Залишайте її лише на кілька годин у групі продовженого дня.
2. Пояснити, що вчителя не слід боятися, що йому можна і потрібно говорити про все, що турбує дитину.
3. Діти першого класу не виконують домашні завдання на групі продовженого дня, але це не означає, що з дітьми нічого не роблять. Вони мають обов’язкові заняття. Проте і батькам слід підкріплювати знання дітей, займаючись із ними вдома.
4. У школі зараз є достатня кількість розвиваючих і безпечних іграшок, тому варто привчити дитину не носити свої власні до школи.
5. Слідкуйте за тим, що ваші діти їстимуть. Ланчбокси носять усі, проте їх вміст не завжди є прийнятним. Важливо, щоб їжа була корисною та такою, що не псується.
6. Батьки мають мотивувати дитину до успіху. Похвала, усмішка, добре слово чи сюрприз допоможуть дитині зрозуміти, що у неї все виходить і що батьки нею задоволені.

А як ви збираєте портфель?

Марія Корнійчук, мама майбутньої першокласниці

– Цьогоріч моя донька йде у перший клас. Особисто я дуже хвилююся. Хочеться, щоб у дитини все було заздалегідь підготовлене та придбане. Проте не купую найдорожчі зошити, ручки та портфель. У першу чергу дивлюсь на зручність. Ручка, наприклад, має бути з резиночкою для пальців, щоб не утворювались мозолики. Можна заздалегідь купити кілька однакових ручок і дати дитині потренуватись писати та тримати. Вибирати ручки варто з дитиною, щоб вона, потримавши її в руці, визначилась, якою писати буде зручніше. Занадто яскраві, великі й розцяцьковані ручки лише відвертатимуть увагу дитини. Треба враховувати те, що майже всі діти цього віку гризуть олівці та ручки, отож обирати треба найбільш безпечні. Олівці слід купувати якісні, з доброго дерева. Особливу увагу звертати на чинку (стругачку), щоб була гострою і безпечною. Зошити також треба купити «правильні». У косу лінію зошити є для початківців та перехідні (у них немає додаткових полів). Не слід купувати багато, зараз можна купити в будь-який час канцелярські тьовари, проте потрібно слідкувати за тим, щоб запас кількох зошитів був. Бо відсутність нового зошита, коли закінчився старий, – це вже стрес.

Підготувала Любов Дем’янчук

 

Поділитися

Share to Google Plus
Share to LiveJournal
Share to MyWorld
Share to Odnoklassniki

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *